Studieinfo

Info til nye studerende 

Velkommen som studerende på HF & VUC Klar.
Vi har samlet de oplysninger, der er vigtige for dig som ny studerende på skolen.

Pige med computer der sidder på en gren

Eksamen

Læs alt om hvis du skal til prøve eller eksamen.
Fx mødetid, sygdom, udeblivelse, snyd, klage mv.

Ferieplan

Skoleåret 2024

 

Vinterferie: 12. - 16. februar

 

Påskeferie: 25. marts - 1. april

 

Kristi Himmelfart: 9. -10 maj

 

2. Pinsedag: 20. maj

 

Sommerferie: 8. juli -26. juli (se dit skema for at se, hvornår du skal starte)

 

Efterårsferie: 14. - 18. oktober

 

Juleferie: 23. december - 2. januar 2025

Ringetider

 

Ringetider på HF

  1. lektion   kl. 08.05-08.55
  2. lektion   kl. 08.55-09.45

       Pause 15 minutter

  1. lektion   kl. 10.00-10.50

 

       Pause 10 minutter

 

  1. lektion   kl. 11.00-11.50

       Pause 25 minutter

  1. lektion   kl. 12.15-13.05

 

       Pause 5 minutter

 

  1. lektion   kl. 13.10-14.00

       Pause 10 minutter

 

  1. lektion   kl. 14.10-15.00
  2. lektion   kl. 15.00-15.50
  3. lektion   kl. 15.50-16.00

       Pause 10 minutter

  1. lektion kl. 16.10-17.00  

       Pause 5 minutter

 

  1. lektion kl. 17.05-17.55

       Pause 5 minutter

 

  1. lektion kl. 18.00-18.50



Ringetider på AVU

  1. lektion   kl. 08.15-09.00
  2. lektion   kl. 09.00-09.45

       Pause 15 minutter

 

  1. lektion   kl. 10.00-10.45

 

       Pause 5 minutter

 

  1. lektion   kl. 10.50-11.35

       Pause 25 minutter

 

  1. lektion   kl. 12.00-12.45

 

       Pause 5 minutter

 

  1. lektion   kl. 12.50-13.35

 

       Pause 5 minutter

 

  1. lektion   kl. 13.40-14.25
  2. lektion   kl. 14.25-15.10

 

      Pause 10 minutter

 

  1. lektion   kl. 15.20-16.05
  2. lektion kl. 16.05-16.50  
  3. lektion kl. 16.50-17.35
  4. lektion kl. 17.35-18.20
Studie-​ og ordensregler

Studie- og ordensreglerne for HF & VUC Klar har til formål at sikre:

  • at HF & VUC Klar er et rart sted at være
  • at de studerende får mest muligt ud af undervisningen
  • at den enkelte studerende kommer i mål med en eksamen og
  • at institutionens værdier om mangfoldighed, fællesskab og faglighed præger hverdagen på en positiv, tryg og inkluderende måde

 

 

Som studerende på HF & VUC Klar har du pligt til at være studieaktiv.

 

Studieaktivitet betyder, at du:

  • møder til, er forberedt og deltager aktivt i undervisningen. Dette gælder også, når undervisningen foregår andre steder, f.eks. på ekskursioner eller studieture
  • afleverer skriftlige opgaver, der i kvalitet og kvantitet følger de krav, der er fastsat
  • deltager i forskellige arbejdsformer, herunder gruppe- og projektarbejde
  • deltager i interne prøver, terminsprøver og eksamener
  • dagligt tjekker dit skema i LUDUS Web, og Canvas for lektier og beskeder

 

Hvis du er forhindret i at deltage i undervisningen, kan du notere det i LUDUS Web. Her kan du også notere årsagen til fraværet.

 

Alt fravær – også sygdom – anses som fravær, og dermed som manglende studieaktivitet.

 

Skolen kan i særlige tilfælde kræve en lægeerklæring, som du selv skal betale.

 

Hvis du ikke er studieaktiv, vil du blive indkaldt til en samtale med en vejleder. Manglende studieaktivitet i et ikke acceptabelt omfang kan i sidste ende føre til udmeldelse.

 

Studieaktivitet – særligt for studerende på den 2-årig HF:

Det er krævende at tage en fuld HF på 2 år, og det er vigtigt, at du ikke kommer bagud. Hvis du først kommer bagud, kan det være svært at indhente.

 

Du vil derfor blive indkaldt til en samtale hos en vejleder, hvis:

  • dit fravær overstiger 10%,
  • du er bagud med mere end 3 skriftlige afleveringer
  • dine undervisere ikke mener, at du er studieaktiv

 

Manglende studieaktivitet kan føre til tildeling af en mundtlig eller en skriftlig advarsel, og vedvarende manglende studieaktivitet kan i sidste ende føre til udmeldelse.

 

Studieaktivitet – særligt for studerende på Online:

Som Online-studerende – på HF eller AVU - viser du din studieaktivitet via skriftlige afleveringer. Det er derfor vigtigt, at du afleverer de skriftlige opgaver, og at du afleverer opgaverne indenfor den fastsatte tidsramme.

 

Hvis du kommer bagud med 2 skriftlige opgaver i samme fag, vil du modtage et brev fra skolen. Det fremgår af brevet, at din studieaktivitet ikke er tilfredsstillende, og at du skal forbedre den hurtigst muligt - det vil sige aflevere de opgaver, som du er bagud med.

 

Både på HF- og på AVU-online forekommer der enkelte forløb, hvor fremmøde er obligatorisk. Det er en del af din studieaktivitet, at du møder og deltager i disse forløb.

 

 

Plagiat og snyd med skriftlige afleveringer

Vi accepterer ikke plagiat og snyd med skriftlige afleveringer.

 

De skriftlige opgaver, som du afleverer, skal indeholde dit eget selvstændige arbejde.

 

Hvis du gentagne gange afleverer opgaver, som ikke indeholder dit eget selvstændige arbejde, vil du blive tildelt en advarsel. Hvis du fortsat afleverer opgaver, som ikke indeholder dit eget selvstændige arbejde, kan du i sidste ende risikere udmeldelse.

 

Til eksamen er der særlige regler for, hvilke hjælpemidler der er tilladt. Hvis du snyder eller benytter ikke tilladte hjælpemidler til eksamen, risikerer du at blive bortvist. Bortvisning medfører, at du først kan gå til ny eksamen ved næste ordinære eksamenstermin, eller at du tildeles karakteren -3.

 

 

Rygning

HF & VUC Klar er en røgfri skole. Forbuddet omfatter alle tobaksrelaterede produkter også f.eks. e-cigaretter.

 

 

Alkohol og rusmidler

Du må ikke indtage eller være påvirket af alkohol eller rusmidler i skoletiden.

 

 

Vold og truende eller krænkende adfærd, herunder mobning og chikane

HF & VUC Klar ønsker at være en skole, hvor alle kan føle sig trygge, velkomne og inkluderet.

 

HF & VUC Klar accepterer ikke vold, truende adfærd, hån eller skældsord.

 

HF & VUC Klar accepterer heller ikke mobning eller chikane.

 

Det er ikke tilladt at vise og/eller dele videoer og billeder, som kan have et krænkende indhold.

 

Reglerne om vold, truende eller krænkende adfærd, mobning og chikane gælder også udenfor skoletiden.

 

 

Religion og religiøse aktiviteter

På HF & VUC Klar opfatter vi religiøs overbevisning som en privat sag. Vi ønsker derfor ikke, at der missioneres eller udøves religiøse ritualer på skolen.

 

 

Pas på skolen og skolens ting

Du skal behandle skolens ejendom, computere, tablets, bøger og udstyr, der stilles til rådighed for dig, ordentligt, og du skal huske at returnere lånte genstande og materialer efter endt brug.

 

 

Orden og oprydning

HF & VUC Klar skal være et rart sted at være. Vi forventer derfor, at alle studerende rydder op efter sig selv, og at stole og borde stilles på plads efter endt undervisning.

 

 

Politik for brug af skærme på HF & VUC Klar

Bilag 1 til Studie- ordensreglerne.

 

 

Sanktioner ved overtrædelse af skolens studie- og ordensregler

Overtrædelse af studie- og ordensreglerne kan medføre: 

  • mundtlig advarsel
  • skriftlig advarsel
  • manglende oprykning til næste niveau på uddannelsen
  • udelukkelse fra undervisningen i kortere eller længere perioder i indtil 10 dage på et skoleår
  • i særligt graverende tilfælde bortvisning/udmeldelse af skolen

 

I særligt grove tilfælde af overtrædelse af skolens studie- og ordensregler, kan en studerende bortvises/udmeldes med øjeblikkelig virkning uden forudgående varsel.

 

Det er afdelingslederen, der træffer beslutning om sanktioner som følge af overtrædelse af studie- og ordensreglerne.  

 

 

Ikrafttræden

Studie- og ordensreglerne er gældende fra august 2024 og gælder for alle skolens studerende.

 

 

 

Bilag 1 til Studie- ordensreglerne - Skærmbrug på HF & VUC Klar

 

På baggrund af Undervisningsministeriets anbefalinger om håndtering af digital distraktion og balanceret brug af digitale enheder på gymnasiale uddannelser fra 2023 (https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/jan/240129-skaermbrug-gymnasierne-tilgaengelig.pdf), har HF & VUC Klar fastsat følgende regler for brug af digitale enheder i undervisningstiden.

 

Brug af digitale enheder i undervisningstiden på 2-årig HF:

Mobiltelefoner:

2-årig HF er en ungdomsuddannelse.

Ved lektionens start, skal alle studerende placere deres mobiltelefoner i Mobilhoteller (mobilkasser) i undervisningslokalet. Mobilhotellerne er enten ophængt på væggen eller placeret på et bord i lokalet.

Mobiltelefonerne skal være slukket (sat på lydløs/vibrationsløse), når de placeres i Mobilhotellerne.

De studerende må gerne benytte mobiltelefonerne i pauserne.  

Computere:

Det er en forudsætning for at følge uddannelse på HF & VUC Klar, at de studerende er i besiddelse af en bærbar computer. Størstedelen af undervisningen foregår via digitale læringsplatforme, og aflevering af opgaver foregår i stort omfang digitalt.

Undervisningsministeriet anbefaler, at uddannelsesinstitutioner i et vist omfang også skal tilbyde skærmfri undervisningstilbud. Underviserne på HF & VUC Klar kan til enhver tid kræve, at computerne pakkes væk i en periode, og at undervisningen i stedet foregår uden brug af skærme.

I forbindelse med skærmfri undervisningsforløb tages de nødvendige hensyn til studerende med ordblindeudfordringer.

 

Brug af digitale enheder i undervisningstiden på HF-enkeltfag:

Mobiltelefoner:

HF-enkeltfag er et voksenuddannelsestilbud.

Det forventes, at mobiltelefoner er slukket (sat på lydløs/vibrationsløse) i undervisningstiden.

Computere:

Det er en forudsætning for at følge uddannelse på HF & VUC Klar, at de studerende er i besiddelse af en bærbar computer. Størstedelen af undervisningen foregår via digitale læringsplatforme, og aflevering af opgaver foregår i stort omfang digitalt.

Undervisningsministeriet anbefaler, at uddannelsesinstitutioner i et vist omfang også skal tilbyde skærmfri undervisningstilbud. Underviserne på HF & VUC Klar kan til enhver tid kræve, at computerne pakkes væk i en periode, og at undervisningen i stedet foregår uden brug af skærme.

I forbindelse med skærmfri undervisningsforløb tages de nødvendige hensyn til studerende med ordblindeudfordringer.

 

Brug af digitale enheder i undervisningstiden på AVU, FVU og OBU:

Mobiltelefoner:

AVU, FVU og OBU er voksenuddannelsestilbud.

Det forventes, at mobiltelefoner er slukket (sat på lydløs/vibrationsløse) i undervisningstiden.

Computere:

Det er en forudsætning for at følge uddannelse på HF & VUC Klar, at de studerende er i besiddelse af en bærbar computer. Størstedelen af undervisningen foregår via digitale læringsplatforme, og aflevering af opgaver foregår i stort omfang digitalt.

Undervisningsministeriet anbefaler, at uddannelsesinstitutioner i et vist omfang også skal tilbyde skærmfri undervisningstilbud. Underviserne på HF & VUC Klar kan til enhver tid kræve, at computerne pakkes væk i en periode, og at undervisningen i stedet foregår uden brug af skærme.

I forbindelse med skærmfri undervisningsforløb tages de nødvendige hensyn til studerende med ordblindeudfordringer.

 

HF & VUC Klar, august 2024

 

Yderligere information

Du kan læse mere om lovgrundlaget for skolens regler om studieaktivitet i Bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser (for HF) og i AVU-bekendtgørelsen (for AVU).

Snydpolitik

Vi accepterer ikke snyd og plagiat, herunder med skriftligt arbejde og ved prøverne - se i øvrigt skolens snydpolitik.

Antimobbestrategi

Definition af mobning 

Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person eller grupperinger i en sammenhæng, hvor personen/personerne er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer.

Mobning er ikke altid en bevidst handling. Drillerier, derimod, er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.

 

Mobning kan tage mange former:

  • Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger
  • Socialt: fx at blive holdt uden for fællesskabet
  • Materielt: fx at få ødelagt sine ting
  • Psykisk: fx at blive truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen
  • Fysisk: fx at blive slået eller sparket

 

Formål

Studerende på HF & VUC Klar skal leve op til skolens værdier, som de fremgår af skolens værdigrundlag. Som studerende på skolen skal man deltage i skolens fællesskab og opføre sig med respekt og tolerance. Trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole.

 

Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning på skolen og i fritiden, for så vidt det har indflydelse på uddannelsesmiljøet. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på. Mobning er et gruppefænomen, der kan opstå i dårlige klassekulturer.

 

Digital mobning

Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Eksempler på digital mobning er:

  • at lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier.
  • at udelukke bestemte personer fra sociale fora, fx fra en klassegruppe på Facebook.

 

Tegn på, at en studerende bliver mobbet/ikke trives

En studerende, der bliver mobbet, kan fx reagere ved at blive mere stille eller mere aggressiv, ved at ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær. I en klasse, hvor mobning forekommer, kan det måske mærkes på stemningen, klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.

 

Vi forebygger mobning

Mobning kan få store konsekvenser - både for den enkelte, for skolen og for vores samfund. Vi arbejder derfor aktivt for at bekæmpe og forebygge mobning på skolen.

 

Skolen gør følgende:

  • Sikrer kendskab til skolens studie‐ og ordensregler og til skolens antimobbestrategi
  • Gennemfører årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet
  • Informerer gensidigt ved oplevelse af konkrete problemer – taler med en leder eller en vejleder, hvis man oplever, at nogen bliver mobbet
  • Uddanner ledere, vejledere og andre i konfliktløsningsteknikker

 

Klasseteam og lærere gør følgende:

  • Følger klassens og den enkelte studerendes trivsel
  • Er opmærksomme på sproget i klassen
  • Aftaler fælles spilleregler for holdet/klassen
  • Drøfter i forbindelse med skolestart, hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning
  • Sætter tid af til klassesamtaler med hele klassen og til individuelle samtaler om trivsel
  • Arbejder med digital dannelse og bevidsthed om digitale spor
  • Arrangerer fællesskabsfremmende aktiviteter som ekskursioner, introforløb og studierejser
  • Etablerer – efter behov – faste læsegrupper eller faste pladser i lokalet, arbejder evt. med
    venskabsklasser
  • Inddrager ledelse og vejledere ved den mindste mistanke om mobning

 

Klasser, hold og enkelte studerende gør følgende:

  • Sikrer, at klasse/hold‐arrangementer er for alle, og at alle er meldt ind i klassegrupper etc.
  • Siger fra over for drilleri og mobning
  • Deler ikke billeder af andre uden deres samtykke
  • Deler ikke nøgenbilleder
  • Opretholder en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også
    ville kunne sige ansigt til ansigt
  • Inddrager lærere, vejledere eller ledelse ved den mindste mistanke om mobning

 

Ved mistanke om mobning
At mobbe er at overtræde skolens studie‐ og ordensregler og sanktioneres, se skolens hjemmeside.

Hvis en medarbejder får en henvendelse om en mulig mobning, skal medarbejderen straks kontakte afdelingslederen om dette.

 

Afdelingslederen udarbejder en handlingsplan senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen. Midlertidige foranstaltninger igangsættes. Det kan fx være:

  • Midlertidig bortvisning af mobberen
  • Afklaring af, hvad den mobbede ønsker, der skal ske. Hvis personen vil hjem, sikres det, at
    der er nogen derhjemme, der kan tage imod personen
  • kontakt til den mobbedes forældre/støttepersoner
  • Orientering af klassens lærere om situationen
  • Ledelse og vejledning vil i løbet af de 10 dage i fællesskab afklare situationen og udrede hændelsesforløbet ved at tale med de involverede parter og med klassens lærere.

 

Hvis det vurderes, at der er tale om mobning vil ledelse og vejledere udarbejde en konkret handlingsplan. Elementer i en sådan handlingsplan kan fx være:

  • Møde med klassens lærere/klasseteamet
  • Møde med mobbeofferet og støttepersoner, fx forældre, mentor eller psykolog
  • Orientering af klassen om situationen
  • Snak i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres, fx hvorfor ingen
    reagerede tidligere og om relationerne i klassen.
  • Samtale mellem leder/vejleder, mobber og mobbeoffer, evt. konfliktmægling.
  • Samtaler med en psykolog eller en mentor

Mød vores studerende

Vores studerende har forskellige baggrunde, drømme og fremtidsplaner. Læs om, hvorfor de har valgt at tage deres uddannelse hos os.

Studerende på Klar